Vele professionals doen stinkend hard hun best om de burger op weg te helpen met het indienen van klachten, aantonen van misstanden bij de overheid, procedures makkelijker te maken, onrechten aan te kaarten.
En toch gebeuren er zaken die continue frustreren, leiden tot grote misstanden (toeslagenaffaire, Groningen enz).
De De Nationale ombudsman heeft een belangrijke rol in het zichtbaar maken van die misstanden, signaleren naar de regering, een officiële adviesrol. Maar velen weten ook de weg naar deze organisatie niet te vinden.
Afgelopen donderdag werd er gesproken, gediscussieerd en vele schrijnende voorbeelden gedeeld over hoe de burger vast kan lopen, hoe de professionals vastlopen, waar systemen tegenwerken of falen.
En ook het delen van tips en ervaringen tussen de professionals, ervaringen delen met de onderzoekscommissie die nav toeslagenaffaire advies gaat geven.
De groep professionals was zeer betrokken. Vanuit alle hoeken van Nederland naar Den Haag gekomen om hierover te praten.
Een zeer waardevolle bijeenkomst die door De Nationale ombudsman georganiseerd was. Professionals kunnen trouwens dagelijks hun ervaringen delen en vragen stellen via het online platform de Raadbaak van de ombudsman. Basma Djemni-Smith is daar de community manager. Ze organiseerde deze bijeenkomst.
Als #dagvoorzitter was het een schone taak om de emotionele en soms verhitte gesprekken in goede banen te leiden. Iedereen een kans te geven hen verhaal te delen, meningen te ventileren en adviezen te geven.
Het raakt mij ook keer op keer dat er nog zoveel werk te doen is om systemen van de overheid zoveel makkelijker, vriendelijker en laagdrempeliger te maken. Op een verkiezingsdag als vandaag denk ik oa daaraan in de afweging van mijn stem. Want jeetje wat vallen er nog veels te veel mensen buiten de boot.
#dagvoorzitter #congres #verkiezing #participatiewet #recht
Dank aan ZijSpreekt voor deze mooie opdracht.